ZASTOSOWANIE PRAKTYCZNE

Sugerujemy, aby „PORASTANIE” eksploatować na wielu polach, zarówno praktycznych jak i ideowych.
W naszej ocenie, zastosowanie praktyczne, możliwe jest w poniższych obszarach:

Domowe ambasady

Każdy z nas ma w swojej najbliższej okolicy potencjalne miejsce lokalizacji ambasad natury. Stare, nieużywane betonowe placyki i boiska pomiędzy blokami, zaniedbane skwery, przydomowe ogródki, loggie i balkony. Każde z tych miejsc, przy niewielkim nakładzie pracy, może stać się nowym siedliskiem natury. Pusta doniczka wypełniona ziemią może stać się domem dla roślin i owadów, a betonowy plac miejską, kwietną łąką.

Wykorzystanie elementów infrastruktury

Tkanka miejska pełna jest infrastruktury mogącej pełnić rolę swoistych siedlisk roślinności. Szczególny potencjał dostrzegamy w elementach temporalnych, towarzyszących np. placom budowy. Rusztowania i płoty oraz wszelkiego rodzaju ogrodzenia przestrzeni ustawiane tymczasowo, wpisują się w miejski krajobraz na wiele miesięcy lub lat. Mogą stanowić doskonałą podstawę dla ambasad natury. Atutem takiego zastosowania może być wykorzystanie porastającej roślinności jako ekranów akustycznych i naturalnych filtrów zanieczyszczonego powietrza.

Świadome współbycie

To gest „posunięcia się” i „zrobienia miejsca” naturze. W otaczającym nas świecie, w szczególności w środowisku zbudowanym, natura spychana jest na margines. Pozwalamy jej współistnieć jedynie w określonej formie i przestrzeni. Jednocześnie obserwujemy liczne przykłady, kiedy przedstawiciele fauny i flory starają się zasiedlić przestrzenie im do tego nieprzeznaczone. Wśród tych najbardziej charakterystycznych przykładów możemy wymienić samosiew i ekspansję roślinności na elewacjach budynków. W geście „robienia miejsca” proponujemy zaprzestanie walki z tym co dzikie i nieplanowane, na rzecz szukania rozwiązań umożliwiających i wspierających wzajemną koegzystencję.

Warsztaty dla szkół

Pozostawianie skrzyń z ziemią w obszarach dzikich i późniejsze rozpoznawanie porosłych gatunków może być interesującą lekcją edukacji przyrodniczej. Uczniowie zyskają szansę na poznanie różnorodności ekosystemów występujących w ich otoczeniu. Mogą na bieżąco obserwować wzrost i cykl życia roślin, identyfikować gatunki, a tym samym „oswajać” się na nowo z dziką przyrodą.

Statystyka roślin

Mamy coraz doskonalsze narzędzia I wskaźniki odnoszące się do zieleni miejskiej w przestrzeniach publicznych, ale co z przestrzeniami prywatnymi? Dostrzegamy potrzebę przeprowadzenia badań nad łączną i przeciętną liczbą roślin obecnych w domach Polek i Polaków.

Dar ziemi

Mieszkańcy wsi migrujący do innych krajów przywozili ze sobą woreczek rodzimej gleby. Na Ziemiach Zachodnich ten gest miał szczególne znaczenie. Potraktujmy ten wzór poważnie: łączmy ze sobą przestrzenie, wymieniając się darem ziemi.

Wymiana roślin

Ustanawianie stosunków dyplomatycznych z roślinami warto potraktować jako wzór umacniania przyjaźni z innymi ludźmi lub instytucjami. W geście dobrej woli wymieńmy się roślinami!